pondelok 4. marca 2013

Malá vianočná vianočka


Moja prvá vianočka a keďže sme len dvaja, tak som ju spravila ako menšiu porciu. Hoci môj drahý nemá rád sladké na tejto si pochutil tak, že nestihla ani vychladnúť.
Popozerala som rôzne recepty a nakoniec som si vytvorila svoj vlastný. Keďže obaja milujeme vanilkovú chuť, tak som spravila viac - menej vanilkové cesto.
SUROVINY
Začiatok formulára
250 g múka polohrubá
50 g maslo
1 ks vajce
1/2 kociek droždie
2 PL med poriadne plné lyžice
1,5 dl mlieko
1 štipka soľ

2 ks vanilínový cukor
1 ks vajce
1 ks vanilka
trochu rum
1/2 hrstí hrozienok, pol hrste sušených brusníc, pol hrste orechov a pol hrste lieskovcov
1 ks vajce
1/2 hrstí lúpaných mandlí


Postup receptu:

Dáme si namočiť hrozienka a sušené brusnice do rumu a necháme, aby nám pekne nasiakli rumom. Do hrnčeka som dala zohriať trochu mlieka, aby bolo vlažné - viac teplé ako studené, pridala som trochu medu, poriadne zamiešala a nadrobila asi pol kocky droždia. Kvások som odložila na teplé miesto. Medzi tým som si do rýchlokysky pripravila múku, štipku soli, vanilkový a vanilínový cukor, vydlabala som vanilku, poriadne som premiešala, vymiešala som si aj jedno vajíčko s medom a keď bol kvások hotový, tak som suchú zmes, vajíčko so zvyškom medu a kvások pekne spolu spracovala. Nechala som kysnúť asi 1 a pol hodiny na teplom mieste. Následne som rukou cesto premiešala, pridala som namočené hrozienka a brusnice, posekané orechy a lieskovce, (nie na príliš malé kúsky) znova som cesto spolu spracovala. Na vymúčenej doske som si cesto rozdelila na polovicu a potom každú polku na 3 časti. Z každej časti som vyšúlala valčeky, 3 ks a zaplietla, to isté som spravila aj s druhou časťou. Takže som mala z troch prameňov zapletené 2 časti. Tú širšiu som dala dole a na to som položila tú menšiu. Prikryla som to utierkou a nechala som to ešte dobrú pol hodinu odpočívať a kysnúť. Pôvodne som chcela 4+3+2 zapletať, ale cesta bolo naozaj máličko a ako tam boli tie orechy a hrozienka s brusnicami, ťažšie sa spracovávalo. Po pol hodine som vianočku preložila na vymaslovaný plech, potrela vajíčkom a posypala lúpanými mandľami. Vianočku som dala do vopred vyhriatej rúry (vyhrievaná na 200 stupňoch), potom som to stiahla na 150- 170 stupňov a piekla cca 45 minút. Keď bola pekne zlatistá, odskúšala som cesto špáradlom. Ešte teplú som ju potrela maslom, aby nebola suchá.
Spodná časť formulára

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára